Intrygująca historia T-shirtów

Czy wiesz, że pierwsi protoplaści dający podwaliny do powstania współczesnego podkoszulka pojawili się już na przełomie XVII wieku? Niebywałe? Sprawdź więcej ciekawostek o jednym z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych elementów ubioru!

 

“Podkoszulek” w sypialni wiktoriańskiej Anglii?

Pierwotnie zarys współczesnego podkoszulka występował jedynie w roli pełnego stroju. Znany już w XVII wieku jako Long John, prawdziwą popularność zyskał jednak dopiero w XVIII stuleciu. Swoją nazwę wziął od sławnego nożownika, który zwykły był staczać swoje walki w długim stroju bieliźnianym. Na samym początku używany był do noszenia pod ubraniem, jednak szybko zaprzestano nosić go w ten sposób i rozpoczął on swoją karierę w sypialniach angielskich, a następnie – na całym świecie… gdzie pozostał do chwili obecnej przekształcając się także w powszechnie znane piżamy. Po dziś dzień wiele osób myli go z właściwym protoplastą podkoszulka, czyli Union suit.

Częste nieporozumienia w kwestii właściwego rodowodu T-shirta wywodzą się stąd, iż oba stroje szczyt swojej popularności przeżywały w tej samej, wiktoriańskiej epoce. Union suit był jednak ubiorem jednoczęściowym i charakteryzował się zabawną, odpinaną klapką umieszczaną na pośladkach (stając się przez to obiektem częstych żartów i gagów komediowych). Używali go głównie robotnicy i biedniejsze warstwy społeczeństwa, aby zapewnić sobie dostateczne ciepło podczas zimy w słabo ogrzewanych domach. Z czasem, w celu zwiększenia użyteczności stroju także podczas letnich dni, zaczęto dzielić go na dwie części, aby zapewniać sobie większą ochłodę podczas skwaru.

mens-union-suit1

Union suit w jednym z katalogów handlowych z epoki

 

T-shirtowy uniform armii

Bez wątpienia do popularyzacji podkoszulków przyczyniła się amerykańska armia, umieszczając w swoich Regulacjach odnośnie uniformów dla marynarki Stanów Zjednoczonych (1905) zapis, który zaznacza, że bawełniany podkoszulek musi być noszony pod górną częścią stroju. Występuje w nim jednak wyjątek odnośnie upalnych dni, gdzie (za zgodą oficera dowodzącego) może być on noszony w zamian wierzchniej części stroju. W związku z tym, że sytuacje takie występowały często, a żołnierze zabierali swoje uniformy do domu – moda na tego typu strój zaczęła się błyskawicznie rozprzestrzeniać także poza obrębem koszarów. T-shirt największy “boom” przeżył jednak w trakcie I Wojny Światowej, w trakcie której dziesiątki tysięcy rekrutów armii USA posiadało już go w swoim wyposażeniu. W przeciągu upływu lat skala używania tego elementu stroju nieustannie wzrastała.

Niedługo po zakończeniu wojny przypada również pierwsze zastosowanie słowa T-shirt w druku, które przypisuje się pisarzowi F.S. Fitzgeraldowi, w jego noweli Po tej stronie raju.

t-shit-wietnam

Żołnierze armii USA w Wietnamie

 

Zmiana trendu

Pomimo, że moda na T-shirty zaczęła rozprzestrzeniać się poza szeregami armii, wciąż w głównej mierze był on traktowany jako element stroju, który używało się pod ubraniem wierzchnim. Wyjątek stanowiły tu zawody takie jak farmerzy, pracownicy hut oraz inne, narażone na pracę w uciążliwych temperaturach. Stopniowo zainteresowanie nowym ubiorem zaczęła wykazywać również inna grupa – młodzież. Coraz częściej w liceach i na uniwersytetach młodych ludzi używających podkoszulków wbrew dotychczas obowiązujących “kanonów”.

Przełomowy momentem w historii podkoszulków wiąże się z kinematografią i filmem Tramwaj zwany pożądaniem z 1951 roku, po którym wizerunek Marlona Brando ubranego w obcisły, biały podkoszulek uwydatniający bicepsy stał się ówczesną ikoną męskiego stylu i przedmiotem westchnień kobiet. Po filmie sprzedaż T-shirtów na terenie całego kraju wzrosła w drastycznym wręcz tempie, a moda na noszenie go jako stroju wierzchniego przyjęła się na dobre.

pociag-zwany-pozadaniem

Kadr z trailera filmu

 

(R)ewolucji ciąg dalszy

Wraz z gwałtownym zapotrzebowaniem na nowy produkt, nie zajęło wiele czasu, by rynek odpowiedział na potrzeby konsumentów i odpowiednio się do nich przystosował. Jednym z pierwszych był między innymi Walt Disney, który zaczął dodawać do nich swoje autorskie projekty.

W ciągu następnych dziesięcioleci mnożyła się liczba barw, wzorów, grafik i sloganów umieszczanych na podkoszulkach, na którą moda trwa w zasadzie nieustannie. Niemniej jednak – klasyczny podkoszulek, pomimo wielkiej konkurencji, wciąż ma się świetnie!

 

Tekst powstał przy współpracy z marką Koszulkowo

Źródła:

Wikipedia.org

Today I Found Out

 

 
 

Katagoria: Porady dla każdego
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1863  razy.