Cierpisz na nadciśnienie? Joga pomoże Ci je obniżyć

Nadciśnienie tętnicze, często jest kwalifikowane jako choroba dziedziczna, czyli przechodząca z pokolenia na pokolenie. Czy jednak rzeczywiście tak powinniśmy podchodzić do tej przypadłości?

 

Jeśli zamkniemy się na tę przyczynę jako główną, a nawet jedyną, pozostaniemy wyłącznie przy ciągle przepisywanych receptach na coraz to silniejsze leki. Oczywiście nie należy tutaj podważać skuteczności leczenia sprawdzonymi farmaceutykami. Jednak warto poszerzyć swój horyzont myśleniowy, iż nasz tryb życia, negatywne nawyki, a także wiele czynników także mogą przyczyniać się do zaburzeń w ciśnieniu tętniczym krwi.

Przede wszystkim za najczęstsze przyczyny powstawania nadciśnienia tętniczego wymienia się:

  • Długotrwały stres, a także sytuacje napięciowe

  • Przemęczenie

  • Zbyt dużo pracy i za mało odpoczynku

  • Korzystanie z różnych używek, w szczególności z kofeiny, tytoniu, alkoholu

  • Nieregularny tryb życia, zwłaszcza zmianowy tryb pracy

  • Niezdrowe, zbyt tłuste jedzenie, nieregularne posiłki

  • Mała ilość wypijanych płynów, zwłaszcza wody

  • Samotność, niezdrowe relacje z bliskimi

 

Joga, a wpływ na nadciśnienie tętnicze krwi

Regularne stosowanie jogi, korzystnie wpłynie na pewno na nasze samopoczucie, ale również wyniki badań. Zalecane są wszelkiego rodzaju rozluźniające odraz odprężające asany, które korzystnie wpłyną na obniżenie ciśnienia. Osoby takie powinny przede wszystkim skupić się na tym, by jak najbardziej się wyciszyć i uspokoić swój umysł od natłoku myśli. Wykonywanie odpowiednich asan, wpłynie korzystnie nie tylko na układ krwionośny, rozszerzając jego naczynia, przez co ciśnienie zostanie obniżone, ale również na sam proces przemiany materii, która zostanie odpowiednio przyspieszona.

Jak widzimy, joga korzystnie wpływa nie tylko na naszą przypadłość, ale również na inne sfery naszego życia. Jesteśmy spokojniejsi, mniej nerwowi, a także potrafimy oderwać się od codziennych trosk i problemów.

nadcisnienie-joga-2

 

Asany korzystnie wpływające na nadciśnienie tętnicze

Już wiemy, iż powinniśmy skupiać się przede wszystkim na asanach mających na celu wyciszenie, uspokojenie, a także odprężenie. Wśród nich możemy wymienić między innymi:

  • Savasana – Chociaż tłumacząc na polski język, na pewno nazwa tej pozycji nie jest motywująca – pozycja nieboszczyka – to jednak jej działanie będzie dla nas zbawienne. Przede wszystkim pozycja jest odpowiedzialna za wyciszenie umysłu, a także korzystnie wpływa na osoby, które odczuwają przemęczenie. W celu wykonania tej pozycji, należy położyć się na plecach, podkładając pod głowę oraz kark złożony koc. Nogi powinny być nieco rozchylone, najlepiej na szerokość bioder. Stopy skierowane prostopadle do podłogi. Dłonie, zwrócone wewnętrzną stroną do sufitu, układamy pod kątem około 45 stopni od tułowia. Staramy się jak najbardziej rozluźnić w każdym zakamarku ciała.

  • Uttanasana – jest to pozycja, która na pewno kojarzyć nam się będzie z intensywnym rozciąganiem. Żeby wykonać asanę w pierwszej kolejności musimy stanąć w lekkim rozkroku, stawiając stopy na szerokości bioder. Podczas wdechu unosimy ramiona do góry, a następnie wypuszczając powietrze, zginamy tułów, dotykając klatką piersiową swoich wyprostowanych kolan. Dla ułatwienia, przytrzymujemy swoimi dłońmi kostki u nóg. Podczas wykonywania takiej pozycji, staramy się ze wszystkich sił wyrównać swój oddech.

  • Setu Bandha Sarvangasana – Asana określana jest również mianem pozycji mostu. Jej wykonanie wymaga nieco bardziej zaawansowanych umiejętności, ale korzyści płynące pomagają nie tylko w przypadku nadciśnienia tętniczego. Omawiana pozycja, doskonale sprawdza się również podczas bólu menstruacyjnego, a także przypadłości związanych z samym kręgosłupem. Do wykonania asany potrzebny jest specjalny klocek do jogi. Kolejnym krokiem, jest położenie się na plecach, wraz ze zgiętymi w kolanach nogami i położonymi stopami na podłodze. Następnie unosimy biodra do góry, po czym, dokładnie pod kość krzyżową umieszczamy klocek od jogi. Obejmujemy go dłońmi, splatając ze sobą palce. Prawidłowe wykonanie asany następuje dopiero wtedy, kiedy barki chowamy pod siebie, kładąc je bezpośrednio na podłodze.

 

Nie wszystkie asany są wskazane

Tak jak w przypadku każdej przypadłości możemy wymienić pewne wskazania oraz przeciwwskazania, tak również jest z nadciśnieniem tętniczym, kiedy tylko wybrane asany będą korzystnie wpływały na jego poziom. Natomiast istnieją pewne pozycje w jodze, których należy się wystrzegać, ponieważ zamiast sobie pomóc, możemy jeszcze bardziej zaszkodzić. Do takich asan wymienia się między innymi pozycję wielbłąda, czyli Ustrajana, pozycję świecy Sarvangasana, czy też pozycję pługa – Halasana. Mając jakiekolwiek wątpliwości związane z odpowiednim doborem pozycji, lub ich prawidłowym wykonywaniem, zawsze należy poszukiwać pomocy ze strony doświadczonego trenera jogi. Inaczej rzeczywiście możemy sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

 

Autor artykułu:
Artykuł przygotował Jakub Majcher – instruktor jogi oraz właściciel sklepu z akcesoriami i matami do jogi: jogastyl.pl/pol_m_Maty-do-jogi-157.html
 
 

Katagoria: Porady dla zdrowia
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1493  razy.