Dlaczego warto jeść chrzan?

Chrzan to roślina z rodziny kapustowatych, która powszechnie występuje w całej Polsce. Chrzan tarty na polskich stołach często jest podawany w święta, w towarzystwie białej kiełbasy. Warto jednak sięgać po to warzywo nie tylko raz czy dwa razy w roku, ale znacznie częściej, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

 

chrzan-wikipedia

Zdjęcie: Christian Fischer. https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11017400

Ma on bowiem bardzo wiele właściwości prozdrowotnych. Co takiego cennego jest w chrzanie i dlaczego dobrze by było, gdyby na stałe zagościł na naszych stołach?

 

Zamiast antybiotyku

Chrzan jest naturalny antybiotykiem. Co to oznacza? Działa zarówno antywirusowo, jak i bakteriobójczo. Przy jego pomocy można zwalczyć zatem różne rodzaje infekcji. Następnym razem, kiedy będziemy przeziębieni albo zachorujemy na stan zapalny dróg oddechowych, zamiast pędzić do apteki, możemy przygotować chrzan tarty i spróbować wyleczyć się naturalnym antybiotykiem.

 

Lepsze zdrowie dla całego organizmu

Chrzan warto jednak jeść także w trakcie choroby. Pozytywnie wpływa na zdrowie całego organizmu, spożywanie go może nas zatem utrzymać w dobrym zdrowiu. Wspomaga on układ trawienny, pobudza apetyt, a także dobrze wpływa na metabolizm. Ponadto, zapewnia lepsze funkcjonowanie pęcherzyka żółciowego. Na tym nie koniec. Chrzan łagodzi też bóle reumatyczne. Na dodatek rozrzedza krew i obniża poziom złego cholesterolu w organizmie. Nie ma zatem wątpliwości, że chrzan to samo zdrowie i pozytywnie wpływa na cały nasz organizm.

 

Bardzo dużo witamin

Korzeń chrzanu jest także świetnym źródłem wielu witamin. Należą do nich witaminy: A, B, B1, B2, C i E. Oprócz nich, chrzan zawiera też mnóstwo ważnych składników mineralnych: potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor, mangan, sód, cynk, siarkę, chlor i jod. Chrzan tarty jako dodatek do posiłku jest zatem urozmaiceniem go o wiele niezbędnych do poprawnego funkcjonowania organizmu składników.

Bardzo istotne jest to, że zawiera witaminę C, która odpowiada za naszą odporność. W chrzanie znajdziemy jej jeszcze więcej niż w cytrynach i pomarańczach.

 

Mała ilość kalorii

Dla osób, które chcą kontrolować swoją masę ciała, ważną informacją jest także to, że chrzan zawiera bardzo mało kalorii. W stu gramach chrzanu jest ich tylko siedemdziesiąt. Pamiętajmy przy tym, że ma on bardzo ostry smak i raczej nie jemy go w dużych ilościach.

 

Zastosowanie praktyczne

Oprócz tego, że chrzan niewątpliwie warto jeść, aby dbać o swoje zdrowie i odporność, liście tej rośliny można także spożytkować w innym celu. Mogą one ochronić żywność przed zepsuciem. Dzieje się to dlatego, że liście zawierają fitoncydy. Niszczą one bakterie, wirusy i grzyby. Dzięki temu żywność się nie psuje. Z tego powodu liście chrzanu używane są do marynat. Zapewniają one aromat, jędrność i trwałość, na przykład kiszonym ogórkom.

 

Na zimowy czas

Chrzan tarty lub inną formę tej rośliny warto przygotowywać szczególnie zimą. Jest on bowiem bardzo rozgrzewający. Ważną zasadą diety sezonowej jest to, aby w sezonie zimowym korzystać z produktów, które rozgrzewają organizm. Chrzan jest zatem świetnym dodatkiem do obiadów czy kolacji.

 

Problem przejedzenia

Wielogodzinne biesiadowanie przy suto zastawionym stole może skończyć się nieprzyjemnym przejedzeniem. Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem byłoby ograniczenie ilości spożywanych potraw, ale czasami jest to niezwykle trudne, zwłaszcza w okresie świątecznym, kiedy na kilka dni rezygnujemy z lekkostrawnej diety. Zjedzenie chrzanu może okazać się wówczas zbawienne. Pobudza on bowiem układ pokarmowy do pracy i sprawia, że strawienie nadmiernej ilości pokarmu będzie szybsze i łatwiejsze.

 

Inspiracji do artykułu dostarczył Vitapol, sklep oferujący polskie specjały, w tym chrzan tarty

 sloik-chrzan-tarty

 

 
 

Katagoria: Porady dla zdrowia
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 1916  razy.