Jak prawidłowo uzupełniać składniki odżywcze?

Codzienna aktywność, nawet ta dotycząca wykonywania zadań w miejscu pracy, wymaga byśmy dostarczyli naszemu ciału odpowiednią dawkę składników odżywczych.

 

Jest to nie tylko rodzaj paliwa, na które nasz organizm działa, ale i zestaw mikroelementów, z których odbudowuje swoją strukturę, regeneruje mięśnie, czy rozwija je po każdym zakończonym treningu sportowym. Za energię do działania odpowiadają tu cukry proste, renowacją i rozwojem organizmu zajmują się białka, a witaminy wspomagają odporność i prawidłowe funkcjonowanie.

Choć krótkotrwały brak tych składników nie jest groźny dla naszego zdrowia, to już przedłużający się niedobór może negatywnie wpłynąć zarówno na naszą witalność oraz dobre samopoczucie (zazwyczaj objawia się to osłabieniem i brakiem chęci do podejmowania wszelkich działań).

Każdy niedobór można jednak uzupełnić, warto jednak wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo, a więc przede wszystkim co spożywać. A może by tak skorzystać z suplementów diety?

Odpowiedzi na te pytania zamieściliśmy w dalszej części artykułu.

 

Brak składników odżywczych – na pewno go odczujesz!

Twoje ciało zaczyna zachowywać się dziwnie i daje ci sygnały częstego zmęczenia? Nagle opuszczają cię siły? To mogą być właśnie konsekwencje niedoboru składników odżywczych, a konkretnie węglowodanów. Jako osoba uprawiająca sport pewnie znasz także skutki niedoboru białka – to składnik, który nie tylko odgrywa ważną rolę w procesie rozwoju ciała u dzieci, ale i sprawia, że ćwiczenia przynoszą rozwój masy mięśniowej. Dłuższa choroba także wymaga uzupełnienia tego składnika, gdyż w ten sposób organizm regeneruje się po odbyciu walki z bakteriami, wirusami oraz dłuższym pobycie w łóżku. Z kolei niedobór witamin może być bardzo zróżnicowany pod względem objawów (wszystko zależy od tego, której grupy tych składników odżywczych nie dostarczymy naszemu ciału):

  • witamina A (zaburzenia wzroku, spadek odporności, zmniejszenie łaknienia, wysuszenie skóry, osłabienie płytki paznokci),
  • witamina B (dolegliwości związane z układem nerwowym, ból mięśni, osłabienie włosów, skóry i paznokci),
  • witamina C (osłabienie zębów, obniżenie odporności organizmu na infekcje, senność, zmęczenie, spowolnione gojenie się ran, apatia, ból mięśni),
  • witamina D (problemy z zasypianiem, choroby dziąseł, biegunka, osłabienie apetytu, problemy ze wzrokiem, dolegliwości kostno-mięśniowe),
  • witamina E (nerwowość, gorsza przemiana materii, problemy z koncentracją, przyspieszone starzenie się skóry, problemy z mięśniami szkieletowymi oraz dolegliwości mięśnia sercowego, obniżenie możliwości prokreacyjnych).

 

Dieta oraz jej suplementy

Wiemy już, że brak dbałości o prawidłowy poziom składników odżywczych może znacząco wpłynąć na pogorszenie się naszej jakości życia (każdy z tych mikroelementów można także przedawkować, co jest równie niebezpieczne). Co więc zrobić by uniknąć tych nieprzyjemności? Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do codziennej diety zarówno owoców, jak i warzyw. Dlaczego? Bo to właśnie w nich znajdziemy największe pokłady składników odżywczych. Nie wolno także zapomnieć o białku – znajdziesz go w gotowanym mięsie i nabiale – oraz błonniku, czyli składniku wyrobów zbożowych.

Unikajmy natomiast produktów, które sprzyjają pozbywaniu się przez nas organizm dostarczonych mu uprzednio mikroelementów (np. kawy, która wypłukuje magnez).

Na rynku spotkamy także takie specyfiki, jak suplementy diety. Jest to wygodna opcja dla ludzi aktywnych, którzy chcą szybko i precyzyjnie dostarczyć swojemu ciału określoną ilość danego mikroelementu. Najlepiej jeśli najpierw ocenimy (np. podczas wizyty u lekarza), którego ze składników diety nam brakuje, a potem dobierzemy uzupełniający go preparat. Multiwitaminowe produkty są oczywiście dobre lecz jak wiemy nie każdy z jej składników jest nam niezbędny – może dlatego mówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę nie nadaje się do niczego.

 

Za warstwę merytoryczną artykułu odpowiada redakcja DobreOdżywki.pl

 

 
 

Katagoria: Porady dla zdrowia
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 4672  razy.