Jak wygląda dobre śniadanie?

Przez dietetyków i specjalistów od odżywiania uznawane jest za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Na tej podstawie powstało wiele kampanii reklamowych, które promując produkty śniadaniowe zachęcały tym samym do tego wczesnego posiłku. Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie każdego z nas, aby faktycznie dostarczało „energii na cały poranek”?

 

Założenia prawidłowej diety zbilansowanej (dietmap.pl/pl/diety/zbilansowana-dieta-dietmap) wskazują, że prawidłowy zestaw śniadaniowy powinien dostarczać ok. 25% dziennego zapotrzebowania kalorycznego przy spożyciu zalecanych 5 posiłków w ciągu dnia. To niemal 500 kalorii biorąc pod uwagę referencyjną wartość spożycia dla przeciętnej osoby dorosłej.

Skład tego posiłku powinien być przede wszystkim urozmaicony, a produkty wchodzące w skład śniadania powinny charakteryzować się zawartością tych „dobrych kalorii”.

Śniadanie ma bowiem bardzo duże znaczenie w nawiązaniu do ogólnej jakości naszej diety. Badania pokazują, że regularne jego spożywanie sprzyja poprawieniu gęstości żywieniowej diety, co ciekawe testy pamięci wykonane na studentach dowiodły, że osoby, które nie spożywają śniadania uzyskały gorsze wyniki niż w porównaniu do tych, którzy jadają je systematycznie.

Przy komponowaniu porannego posiłku należy skupić się na obecności pełnoziarnistych produktów zbożowych, jakim są płatki owsiane, chleb razowy czy graham. Produkty mleczne powinny być o obniżonej zawartości tłuszczu, mając na myśli mleko 2% lub ser półtłusty.

Obowiązkowo, w skład dobrego śniadania powinny również wchodzić świeże warzywa, które oprócz niezbędnych witamin i minerałów dostarczają cennego błonnika.

Należy unikać słodzonych napojów a w zamian popijać zieloną herbatę, napary z ziół czy kawę zbożową. Jajecznica z pomidorami, pieczywo graham z masłem i kawa zbożowa na mleku to przykład prawidłowego i dobrze zbilansowanego śniadania, obok którego obojętnie nie przejdzie nawet największy niejadek. Możliwości jest bardzo dużo, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.

Brak czasu w godzinach porannych, mały apetyt czy chęć dłuższego snu to najczęściej powtarzana wymówka. Warto jednak podkreślić, że jedzenie decyduje o zachowaniu zdrowia, mniejszej podatności na infekcje oraz zdolności organizmu do sprawności fizycznej i umysłowej. Jak widać powtarzane jak mantra stwierdzenie, że jest to „najważniejszy posiłek w ciągu dnia” to nie chwyt reklamowy, ale potwierdzona informacja od specjalistów w zakresie odżywiania.

 
 

Katagoria: Porady dla zdrowia
Słowa kluczowe: , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 3673  razy.