Słodycze w zdrowej diecie

Obecna moda na zdrowe, racjonalne odżywanie sprawiła, że uważniej przyglądamy się naszej diecie i eliminujemy to, co szkodliwe lub zupełnie bezwartościowe. A co powiedzieć o słodyczach?

W opinii większości zdrowo odżywiających się i restrykcyjnie dbających o dietę, są one produktami do zupełnego wyeliminowania. Problem pojawia się wtedy, kiedy czujemy, że nie możemy się bez nich obejść i prostu potrzebujemy ich od czasu do czasu.

smakolyki

 

Zakazany owoc?

Nie ma przeciwwskazań, by w zdrowej diecie od czasu do czasu pojawiło się coś słodkiego, lecz musi to być produkt, który wniesie także coś dobrego do naszego sposobu odżywiania się. Oczywiście mówimy o niewielkiej ilości słodyczy na przykład raz na dwa tygodnie. Od razu można jednak wyeliminować z tej listy cukierki, batony czy drożdżówki, ponieważ one nie mają w sobie nic dobrego. Jakie słodycze wybrać, by mieć spokojne sumienie?

 

Czekolada

Wybierajmy tę z wysoką zawartością kakao, ponieważ tylko taka obfituje w magnez, wapń, żelazo oraz witaminy takie jak A i E. Najlepsza jest więc czekolada gorzka. Mleczna to już właściwie tylko cukier oraz tłuszcze utwardzone. Nie dajmy się też oszukać. Biała czekolada, w ogóle nią nie jest. Tylko puste kalorie. Nawet jeżeli wybierzemy słodycze w postaci czekolady z przynajmniej 75% zawartością tłuszczu, pamiętajmy, że taka przekąska ma sporo kalorii i wystarczy kostka dziennie takiego przysmaku, by dostarczyć sobie czegoś przyjemnego i zdrowego, a tym samym nie zrujnować diety.

 

Sorbety owocowe

Lato to czas, kiedy większość naszego społeczeństwa spożywa niewyobrażalne ilości lodów, a wraz z nimi cukru i tłuszczu. Przyjemnego, nie za słodkiego ochłodzenia dostarczą nam sorbety z soku owocowego bez dodatku cukru. Najlepiej robić je samodzielnie, wtedy będą także pozbawione konserwantów.

Dzięki nim dostarczamy sobie wszystkich witamin, jaki mamy w owocach, a ponadto odzwyczajamy się od bardzo słodkiego smaku zwykłych lodów, które po jakimś czasie wydadzą się nam nie do przełknięcia, ze względu na ogromną zawartość cukru. Takie słodycze można spożywać nawet do kilku razy w tygodniu.

 

Sezamki

Przysmak znany i lubiany przez dzieci powinien także wkroczyć na stół osób dorosłych. Składa się on jedynie z trzech składników: ziarna sezamowego, cukru i glukozy. Co prawda sezamki zawierają cukry proste, które przyczyniają się do szybkiego wzrostu i równie szybkiego spadku energii, jednakże oprócz tego mają w sobie także witaminy takie jak A,D,E,K oraz witaminy z grupy B. Ponadto są bogate w wapń, potas, żelazo i cynk. Sezamki to również obfitość lecytyny, mającej dobry wpływ na pracę mózgu oraz kwasów omega-3. Są bardzo słodkie, więc już 1-2 listki powinny zaspokoić nasz apetyt na słodycze.

 

Chałwa

Pośród zdrowych słodyczy znajduje się również chałwa, także zrobiona z ziarna sezamowego. Wybierajmy jedynie tą, która ma ich w składzie więcej niż 50% i nie jest dosładzana bardzo niezdrowym syropem glukozowo-fruktozowym. Jest niesamowicie słodka i może zawierać w sobie tłuszcze utwardzone, więc mały kawałek chałwy raz na tydzień powinno być zupełnym maksimum, szczególnie, że z pewnością nie będzie ona jedyną słodką przekąską w tym czasie.

 

Banany

Szczególnie te mocno dojrzałe, są bardzo słodkie. Jeden średni banan ma około 200 kalorii, więc jest świetny na małą słodką przekąskę, zamiast batona, który ma ponad dwa razy tyle kalorii i zero jakichkolwiek wartości zdrowotnych. Banany to naturalne słodycze z dużą ilością witamin i minerałów na przykład potasu. Za to, że ten owoc jest tak sycący odpowiada zawarta w nim skrobia.

Na zdrowej diecie nie musimy więc odmawiać sobie wszelkich słodyczy, zwłaszcza, jeżeli je lubimy i nie możemy się bez nich obejść.

 

Artykuł powstał dzięki Lemarto, firmie znanej z dystrybucji słodyczy i innych smakołyków

 
 

Katagoria: Porady dla zdrowia
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 2916  razy.